@article{oai:uhe.repo.nii.ac.jp:02000089, author = {磯和, 壮太朗 and ISOWA, Soutarou and 今井田, 貴裕 and IMAIDA, Takahiro}, journal = {人間と環境, Journal of Human Environmental Studies}, month = {Dec}, note = {本研究では,教育における今日的課題である幸福と精神的健康の増進に応じることができると考えられる概念としてSense of Coherence(SOC)に注目し,すでに注目されている自己肯定感と概念的異同を述べたうえで,主観的幸福感と抑うつに対する効果におけるSOCの独自性を検討した。大学生249名のデータに対して,SOCと自己肯定感を説明変数,主観的幸福感および抑うつを目的変数とした多変量回帰モデルによる検討を行った結果,SOCが主観的幸福感と抑うつに対して有している効果は,自己肯定感によって半分程度が説明されていた。また,主観的幸福感に対しては自己肯定感の効果が,抑うつに対してはSOCの効果がそれぞれ大きいことが確認されたものの,それぞれの標準偏回帰係数は中程度であった。このことから,SOCは主観的幸福感と抑うつに対して自己肯定感に依らない独自性を有していることが示され,SOCは教育における今日的課題に応じることができる概念のひとつである可能性が示された。, In this study, we focused on the Sense of Coherence (SOC) as a concept that can respond to today's challenges in education to promote happiness and mental health, and after describing conceptual differences with self-affirmation, which has already received attention, we examined the uniqueness of SOC in its effects on subjective happiness and depression. A multivariate regression model with SOC and self-affirmation as explanatory variables and subjective happiness and depression as objective variables was used to examine data from 249 university students. Although the effect of self-affirmation was larger than that of SOC on subjective happiness, and the effect of SOC was larger than that of self-affirmation on depression, the standard partial regression coefficients for each were moderate. These results indicate that SOC is unique for subjective happiness and depression independent of self-affirmation, and that SOC may be one of the concepts that can respond to today's issues in education.}, pages = {25--33}, title = {Sense of Coherenceが主観的幸福感と抑うつに対して有する効果は自己肯定感によるものなのか ―多変量回帰モデルによる検討―}, volume = {19}, year = {2023} }